Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2020. január 17.
Téma: Környezetünk 2.
A múlt heti foglalkozás óta sajnos nem sokat változott a helyzet Ausztráliában. Ismét megtekintettük a híradásokat. Méltattuk a tűzoltók áldozatos munkáját, örültünk a hírességek együttérzésének, számosan adományoztak nagy-nagy összeget a katasztrófa elhárításának költségeire. Mi ilyen módon nem tudunk segíteni, ezért arról beszélgettünk, hogyan kell, lehet a szabadban tüzet gyújtani illetve eloltani. A környékünkön többször lángra kap a nádas, annak okairól is beszélgettünk.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2020. január 17.
Téma: Természeti környezetünk állapota
A mai foglalkozásunk szintén Ausztráliáról szólt. Miután újra megnéztük a sajnos nem javuló híreket, kifejeztük együttérzésünket az oltásban, mentésben résztvevőkkel és a károsultakkal. A bozóttűz kapcsán a növények, erdők fontosságáról beszélgettünk és végül megnéztünk egy remek kisfilmet az” Albert megmondja” sorozatból. A címe: A fa nem csak egy fa… Ez a kisfilm sorozat a gyerekek nyelvén érzékletesen és érdekesen mutatja be a környezetünk problémáit, miközben alternatívákat is mutat azok megoldására.
Tantárgyi fejlesztés – természetismeret -1. – 2. csoport
2020.01.07.
Játékos, látványos kísérletek I.
- Italsorozat előállítása: 1.pohárban nátrium-hidroxid, 2.pohárban fenolftaleines víz, harmadik pohárban sósav, negyedik pohárban mosogatószer és szódabikarbóna van. Egymás után összeöntögetjük a poharak tartalmát. A lúgos kémhatásra a 2. pohár lila színű lesz, a sav ezt semlegesíti ezért színtelen lesz az oldat a 3. pohárban, és a 4.pohárban szén-dioxid gáz keletkezése és a mosogatószer felületaktivitása miatt habzó keveréket kapunk.
- Hajszálcsövesség: Egy tálba vizet rakunk és arra színes hajtogatott papírvirágokat fektetünk. A papírban levő cellulóz közé a víz a hajszálcsövesség jelensége szerint felszívódik, és a virágok kinyílnak.
- Kromatográfia: Papírcsíkokra filc tollal pöttyöket rajzolunk. Vízbe állítva a papír csíkokon a filc festékanyagai szétválnak különböző színeikre. A pici festékszemcsék fürgébbek, ezért azok feljebb szívódnak a papíron, mint a nagyobb festékszemcsék amelyek lassabbak, és lemaradnak.
- -mosogatószerbe mártott fültisztítót érintünk a víz tetejére, és a fogpiszkálók egymástól eltávolodnak. Megszűnnek a víz molekulák közti H-kötések, és máshol fognak regenerálódni.
Nyelvi foglalkozás – német – 1. – 2. csoport
haladó-félhaladó csoport
kezdő csoport
2020. 01.15.
A foglalkozás címe és témája: „Was hast du in den Winterferien gemacht?”
A csoport már ismerkedett tanórai kereteken belül a német nyelvben használt múlt idővel, annak előfordulási formáival. Így erre építve a foglalkozásra németről magyarra fordítással egy olyan táblázatot hoztam nekik, ahol a kérdéseket kellett megérteni. A kérdések megértésével foglalkoztunk tehát először, mert voltak, akik jelezték, hogy számukra ismeretlen szavak szerepelnek a feladatlapon. Miután mindenki mindent értett, elkezdődött a feladatmegoldás, ahol csak Ja/Nein válaszokkal kellett felelni a feltett múlt idejű kérdésekre, melyek mindegyike a téli szünetben történtekre kérdezett rá. Megbeszélés után mindenki párt választott magának, és egymást kérdezgetve mentek végig újra a kérdéssoron. A foglalkozás végén mindegyik kérdést a csoportnak feltettem újra és jelentkezéssel rögtönöztünk egy gyors statisztikát, ki mit csinált vagy nem csinált a téli szünetben.